terug

Veelgestelde vragen nav overdracht apotheek aan apotheek Alkemade: FAQ

 

HUISARTSENPRAKTIJK DE LINDE

  • Wat verandert er in de huisartsenpraktijk?
    De praktijk gaat verder als huisartsenpraktijk en stopt met de eigen apotheek. Dat betekent dat u uw medicatie na 1 oktober niet meer in de praktijk kunt ophalen en vragen over uw medicatie aan de nieuwe apotheek zal moeten stellen.
  • Gaan er nog meer dingen veranderen?
    Nee verder blijft alles hetzelfde. Wel gaan we plannen maken om de baliefunctie aan te passen en een extra spreek-/behandelkamer te maken.
  • Waarom deze verandering ?
    De reden hiervoor is dat wij al onze energie en inzet willen geven aan goede huisartsenzorg.
    We moeten ons aanpassen aan steeds veranderende regels in de apotheek en het extra werk dat dit met zich meebrengt gaat steeds meer ten koste van de energie en tijd die beschikbaar zijn voor de huisartsenzorg.
    Wij zijn ervan overtuigd dat wij u met het opheffen van onze apotheek toekomstbestendige huisartsenzorg kunnen blijven leveren .

 

APOTHEEK ALKEMADE

  • Waarom gaat de apotheek van de huisartsenpraktijk over naar de openbare apotheek Alkemade?
    De apotheek wordt overgenomen door de apothekers Wietske Overmars en Thomas Kanis van Apotheken Roelofarendsveen (locatie Alkemade en locatie Waterryck). We werken al lang samen met deze apothekers, onder andere in kwaliteitsbevordering en via het Wijksamenwerkingsverband Kaag & Braassem https://www.wsvkb.nl. We hebben het volste vertrouwen dat zij ervoor gaan zorgen dat de kwaliteit en service op een uitstekende manier worden voortgezet.
  • Ik wil helemaal niet over naar een andere apotheek.  Wat moet ik doen ?
    Helaas stopt voor al onze patiënten de service van onze eigen apotheek  en die wordt overgedragen aan apotheek Alkemade. Wilt u liever naar een andere apotheek, meldt u zich dan zelf aan bij de apotheek van uw keuze en geef deze keuze aan ons door. Wij geven uw gegevens dan niet door aan Apotheek Alkemade.
    Let op, als u gebruikt maakt van onze herhaalservice of een medicatierol en u kiest voor een andere apotheek, moet u zich bij ons afmelden.
  • Moet ik het ook aan jullie doorgeven als ik overga naar apotheek Alkemade?
    Nee, we gaan ervan uit dat u overgaat naar apotheek Alkemade, tenzij u aangeeft naar een andere apotheek te gaan. We horen dan graag per mail welke andere apotheek u gekozen heeft.
    Als u overgaat naar apotheek Alkemade, vragen we u het toegezonden Aanmeldformulier terug te sturen naar apotheek Alkemade, dat kan ook met een foto van het ingevulde aanmeldformulier wat u veilig kunt versturen door op deze ZIVVER link te klikken.
  • Krijg ik bij apotheek Alkemade dezelfde service als ik bij jullie kreeg?
    Nee, u krijgt niet precies dezelfde, maar wel uitstekende service. Met name kunt u niet direct de tijdens het spreekuur voorgeschreven medicatie meenemen. Dat zal even wennen zijn. U kunt het natuurlijk gelijk afhalen bij apotheek Alkemade of het kan dezelfde dag bij u worden thuis bezorgd. Verder is de service dezelfde of beter.
  • Ik krijg alles thuis bezorgd, hoe gaat dat nu ?
    Apotheek Alkemade biedt deze service ook en bezorgt elke dag
  • Waar wordt er door apotheek Alkemade bezorgd ?
    In de postcodegebieden 2451 en 2465, dus Leimuiden, Rijnsaterwoude en omstreken, zoals u gewend was.
  • Kan ik mij ook digitaal aanmelden bij apotheek Alkemade ?
    Ja, klik op deze ZIVVER link , hier kunt u een foto van uw aanmeldformulier opsturen.

RECEPTEN

  • Bij wie moet ik mijn herhaalmedicatie bestellen?
    Dat hangt af van het voorschrift:
    – heeft de specialist de medicatie voorgeschreven, dan moet die zorgen voor een nieuw recept bestemd voor de apotheek
    – heeft de huisarts nieuwe medicatie voorgeschreven, dan zult u bij de huisarts een nieuw recept moeten aanvragen
    – gebruikt u chronisch bepaalde medicijnen, dan kunt u de apotheek direct benaderen voor een herhaling, of met de apotheek afspreken dat het medicijn in de automatische herhaalservice komt.
  • Hoe snel krijg ik dan mijn medicatie?
    Als u op het spreekuur van de huisarts bent geweest en u krijgt een nieuw medicijn voorgeschreven, dan wordt het recept elektronisch en beveiligd naar Apotheek Alkemade verstuurd. Indien u er direct mee moet beginnen, dan kan het diezelfde dag nog vanuit de Apotheek Alkemade bij u thuis worden bezorgd. U kunt het natuurlijk ook bij de apotheek Alkemade in Roelofarendsveen ophalen gedurende de openingstijden, of het in de uitgifteautomaat laten leggen, zodat u het later zelf met een code, die per email wordt verzonden, op kunt halen in Roelofarendsveen.
    Heeft de specialist de medicatie voorgeschreven dan zal die het recept beveiligd versturen naar de apotheek en geldt verder hetzelfde als hierboven beschreven.
    De medicijnen die u chronisch gebruikt (herhaalmedicatie) en opnieuw aanvraagt, kunnen de volgende dag bezorgd worden, of opgehaald. Indien u gebruik maakt van de herhaalservice, wordt dit overgenomen door Apotheek Alkemade. U ontvangt een email zodra de medicatie ingepland staat om bij u te bezorgen.
  • Hoe zit het dan met mijn medicatierol (baxterrol)?
    Maakt u gebruik van een medicatierol ? Deze wordt voortaan ook door apotheek Alkemade aan u geleverd. Deze service zal naadloos door hen worden overgenomen.
  • Mag ik nog steeds de etiketten in de herhaalreceptenbus doen ?
    Ja, daar verandert niets aan. Wij herhalen, indien akkoord uw recept en sturen dat naar uw apotheek, maar alleen voor medicijnen die uw huisarts heeft voorgeschreven.
    Recepten van de specialist herhaalt uw huisarts niet.
  • Heeft u na 1 oktober een medicatie overzicht nodig ?
    U kunt een medicatie overzicht opvragen bij apotheek Alkemade indien u bij hen bent aangemeld.

 

MEDICIJNEN

  • Ik krijg graag steeds hetzelfde merk medicijn, kan dat?
    De laatste jaren heeft u gemerkt dat het merk van de medicijnen soms wisselt. Dit heeft vaak te maken met het beleid van uw zorgverzekeraar en tegenwoordig ook met moeilijke levering. Dit zal bij uw nieuwe apotheek ook zo zijn.

 

MIJN GEGEVENS

  • Kan de apotheek in mijn medisch dossier bij de huisarts kijken?
    Nee, de apotheek kan niet in uw dossier kijken.
  • Welke gegevens worden doorgegeven aan de apotheek?
    Bij de overdracht per 1 oktober worden de volgende gegevens  beveiligd elektronisch doorgegeven aan de apotheek:
    – Naam, adres, geboortedatum, BSN
    – Uw zorgverzekeraar
    – Uw huidige medicatielijst
    – Bijzonderheden: of u gebruikt maakt van de automatische herhaalservice of de medicatierol (baxter), of er bepaalde medische noodzaken bekend zijn wat betreft bepaalde merken, allergieën, nierfunctie.
  • Kan ik er vanuit gaan dat de apotheek  straks van al deze zaken op de hoogte is?
    Wij doen ons best om de gegevens zo precies mogelijk over te dragen. Echter wees altijd zelf alert en controleer zelf altijd of uw gegevens kloppen.
  • Kan ik dan zelf mijn gegevens inzien?
    Ja, om uw gegevens bij de apotheek te kunnen inzien en beheren kunt u zich aanmelden op de website MijnGezondheid.net
  • Aan wie moet ik doorgeven dat mijn apotheek gewijzigd is ?
    Aan de administratie van het ziekenhuis of kliniek, uw tandarts en verloskundige.
  • Moet ik opnieuw toestemming geven zodat iemand anders voor mij mijn medicijnen op mag halen ?
    Ja, dat moet u aangeven bij uw nieuwe apotheek.

 

ONLINE SERVICE

  • Kan ik straks nog gebruik maken van de online service van de huisartsenpraktijk, uw zorg online ?
    Ja, want daarin kunt u uw eigen dossier bekijken, een afspraak maken, een vraag stellen en medicijnen die uw huisarts voorschrijft herhalen.
    De apotheek heeft een eigen online service, MijnGezondheid.net.

 

PERSONEEL

  • Wat gebeurt er met de apothekersassistentes?
    De apothekersassistentes en bezorgster, dat zijn Astrid, Marjan, Diana en Nel, zullen ons helaas per 1 oktober verlaten. Zij kiezen ieder hun eigen weg en komen zonder twijfel op een mooie nieuwe plek. Vanzelfsprekend is dit een moeilijk aspect geweest in de beslissing om met de apotheek te stoppen. We zijn dankbaar voor de fijne en goede samenwerking die we met hen hebben gehad.
  • Wat gebeurt er met de doktersassistentes?
    De doktersassistentes en de praktijkondersteuners zullen bij ons werkzaam blijven. Dat zijn Irma, Marloes, Sheila (zij was ook apothekersassistente en blijft nu als doktersassistente), Maartje en Ellen C.
  • En alle andere nieuwe gezichten die we de laatste tijd zien?
    Ivm vakanties en zwangerschapsverlof van Marloes zijn er de afgelopen maanden veel verschillende inval-assistentes geweest. Tegen het einde van het jaar verwachten we dat het team weer compleet is.
  • En de artsen?
    Ook de artsen blijven dezelfde: Willem van der Linden (ma, di, wo, do), Ellen van Rosmalen (di, do, vr), Dorine Piersma (wo, vr).
    Per 28 augustus is Roeland Watjer bij ons gestart als nieuwe huisarts in opleiding. Hij zal zijn laatste jaar van zijn opleiding bij ons werken (ma, di, vr).